Kereszt Magazin – ahol mindent megtalál

Ne szégyelljük az izzadságot!

Futás vagy tornatermi edzés közben sokan kínosnak tartják, ha többet és gyorsabban izzadnak, mint mások, próbálják eltakarni a kellemetlennek gondolt szagokat, foltokat, pedig nem kellene! Igazából az ő szervezetük működik helyesen, amikor izzadságot választ ki.

edzés

Minden edzőteremben, tornaórán, futópályán látni olyan sportolókat, akiknél már pár perc után sötét foltok keletkeznek a háton és a hónaljaknál, míg látszólag másoknak még csak nem is gyöngyözik a homloka. Azt, hogy mennyit és milyen gyorsan, lassan izzadunk, valójában sok minden együtt befolyásolja, viszont ezt az állapotot nem kell szégyellni, hiszen a test természetes funkciójáról van szó.

Mozgás közben ugyanis az izmok jelentősen felhevülnek, így a testnek a lehető leggyorsabban le kell hűtenie azokat. Erre a testünkben felhalmozott vizet használja fel a szervezetünk – ez lesz az izzadság. Attól függően, hogy mennyit használjuk az izmokat és milyen jó a testünk felületének szellőzése, nagymértékben különbözhet, ki mennyit verejtékezik. Természetesen minél inkább megfelelő a környezet hőfoka, annál kevesebb vízre lesz szüksége a testünknek a normál hőmérséklet megtartására, ezért a túl meleg környezetben vagy túl vastag, nehezen szellőző ruhában végzett izommunka nagyobb izzadságot gerjeszt. Ha hosszú távon nem pótoljuk az elvesztett hűtőfolyadék mennyiséget, komoly kockázatnak tesszük ki testünket, mert a kiszáradástól hamar szédülés, émelygés foghat el.

Az, hogy ki, milyen hamar és mennyit izzad, leginkább az izmok milyenségétől és állapotától függ – azaz minél többet gyakorlunk egy adott mozgássort, annál jobban kialakítja a szervezetünk a hűtési folyamatot és annál kevesebb vízre lesz szükség a hűtéshez.

Ugyanakkor genetikai tényezők is meghatározzák a hűtés mértékét, ahogyan egyes testi adottságaink is, például testsúlyunk, izmaink mérete vagy a bőr felülete. Ráadásul a férfiak többet és intenzívebben izzadnak, mint a nők.

Az izzadsággal azonosított kellemetlen szagokat viszont olyan baktériumok okozzák, amelyeket pont a sós tartalmú veríték pusztított el – bomlásuk eredménye a testünk illata, ha sok izzadság termelődik. Semmi szégyelleni való nincs bennük, ugyanakkor nem árt, ha felkészülünk, ha tudjuk magunkról, hogy sokat fogunk izzadni. A megfelelő öltözet és a megfelelő hőmérséklet sokat segíthet, de a legbiztosabb, ha edzés előtt és után is eltávolítjuk a szennyeződést bőrünkről, azaz veszünk egy nem túl meleg zuhanyt – a forró víz csak felhevítené a testünk, amitől még jobban izzadnánk.

Aki viszont végképp meg van győződve arról, hogy a konditerem minden tekintete izzadságfoltjaira tapad, vagy egész egyszerűen szégyelli, ha izzad, miközben mások látszólag nem, inkább válasszon vízhez köthető testmozgást, hiszen a víznél jobb hűtőanyagot testük sem ismer.

Fuchs Péter

[origo]

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s