Kereszt Magazin – ahol mindent megtalál

Probiotikum- a jóravaló baktérium

Mik is azok a probiotikumok? Szükségünk van rájuk? Netán elég a kefír és a joghurt? Honnan tudhatom, milyen szert vásároljak, hisz annyi félét reklámoznak? –

Dr. Nyiredyné dr. Mikita Klára szakgyógyszerészt, a budaörsi Kőszikla gyógyszertár vezetőjét faggattuk ezekről a csöppnyi kis baktériumokról, melyek beleink jólétéről gondoskodnak.

Mik azok a probiotikumok?

A fogalom 1965-ben született. A görög „biosz”=élet szóból ered, jelentése a „pro” előtaggal „az életért”. Az emberi szervezetben baktériumok milliárdjai találhatók. Ezek töredéke betegséget okoz, nagy részük viszont nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Ezek az úgynevezett segítő, hasznos vagy probiotikus baktériumok. Az ilyen baktériumokat tartalmazó készítmények a probiotikumok.

A probiotikus baktériumok zöme az emésztő rendszerben található, de jelen vannak pl. az orrüregben, a hüvelyben és a bőrön is. A tápcsatorna baktérium flórája a születés pillanatától fokozatosan épül fel, és az emberi szervezettel szoros egységet alkotva fejti ki biológiai hatását. A mintegy 400 baktérium fajt tartalmazó bélflóra számos élettani feladatot lát el. Gátolja a kórokozó baktériumok megkötődését és elszaporodását a bélben, gyulladásgátló anyagokat termel, javítja az emésztés hatékonyságát és a felszívódást, valamint fenntartja és serkenti az immunrendszer működését, aminek kb. 70 %-a a béltraktushoz kötődik.

Miért fontos, hogy fogyasszuk ezeket?

Hatásuk sokszínűsége magyarázza változatos alkalmazásukat. Egészséges táplálékként vagy étrend kiegészítő készítményként nélkülözhetetlen alappillérei az egészséges életmódnak. Ezen túlmenően azonban tudományos vizsgálatokkal bizonyították jelentőségüket egyre több betegség megelőzésében és kiegészítő kezelésében. A probiotikumok megakadályozzák bizonyos klinikai tünetek kialakulását, vagy csökkentik a panaszok súlyosságát és lerövidítik azok időtartamát.

Antibiotikumok használata után az orvosok gyakran javasolják a probiotikumok fogyasztását. Tudomásom szerint a joghurtban is vannak ilyenek. Nem elég, ha ezeket fogyasztjuk ?

Az egészség megőrzésének és a betegség megelőzésének célját probiotikus tejtermékek rendszeres fogyasztásával is elérhetjük. Kifejezetten terápiás céllal, már kialakult betegségek megszüntetésére és csökkentésére azonban inkább a pontos adagolású, a hatóanyag védelmét a gyomor savas közegében is biztosító, kapszulázott étrend kiegészítők és gyógyszerek alkalmazása javasolt.

A probiotikumok felerősítik az antibiotikumok hatását?

Nem. A mellékhatásukat csökkentik. Széles spektrumú antibiotikum kezelés gyakori velejárója (5-39%) a hasmenés. Az elölni kívánt kórokozó baktériumok mellett ugyanis az antibiotikumok a bélflórát is „tizedelik”. A megbomló egyensúly, megváltozott anyagcsere híg, nagy mennyiségű székletet eredményez. Ez a mellékhatás különösen gyerekeknél veszélyes, de felnőtteknél is gondot okozhat. A flóra regenerálódásához a probiotikum alkalmazását az antibiotikus kezelést követően még legalább egy hétig kell folytatni. Bevételét pedig két antibiotikum adag közötti félidőben javaslom.

Érdemes ezeket a bőröndbe pakolni, ha távoli tájakra utazunk?

Lényegesen csökkenthetők az utazásokat „megkeserítő” gyakori hasmenéssel, hányingerrel, hányással járó emésztési panaszok, amelyek lehetnek fertőzéses eredetűek, vagy okozhatják a szokatlan ételek, idegen konyhatechnikai eljárások is. Több tanulmány vizsgálta ilyen esetekben a megelőző probiotikus kezelés hatásosságát. Az utazás előtt 5-7 nappal kezdett probiotikumok megerősítették, ellenállóbbá tették a bélflórát. A kezelésben nem részesülő kontroll csoporthoz képest a készítmények csökkentették a megbetegedések számát, súlyosságát.


Vannak más betegségek is, melyekre jó hatású lehet, ha probiotikumot fogyasztunk?

A probiotikumoknak gyulladásgátló hatásuk is van. Ezzel magyarázható a különböző, gyakran ismeretlen eredetű gyulladásos bélbetegségekben kifejtett kedvező hatásuk. Csecsemő kori rotavírus fertőzés és salmonellózis esetén a kezelés kiegészítésével a kisgyerekek gyorsabban és enyhébb tünetekkel gyógyultak. A felnőttkori Chron-betegség és krónikus vastagbél gyulladás folyamatos kiegészítő probiotikus kezelése mellett a tünetek enyhülése, a betegek általános állapotának javulása, vagy a betegség megfelelő szinten tartása érhető el. Ígéretes vizsgálati eredmények vannak a krónikus gyomor nyálkahártya gyulladás és fekélyes elváltozások kezelésében is.

Az immunrendszerre kifejtett stimuláló hatás következtében a probiotikumok értékes kiegészítők lehetnek minden immungyengítő mellékhatással járó kezeléseknél, valamint az immunrendszer fokozott aktivitását igénylő állapotokban. Ilyenek pl. a kemoterápiás szerek, szteroid gyulladás csökkentők, vírusfertőzések stb.

Mi a helyzet a lassan népbetegséggé váló candidás megbetegedéssel?

Jelentős eredményeket tapasztaltak a candidás betegeknél, ahol gombás fertőzés miatt bomlott meg az egészséges bélflóra. Kúraszerűen, naponta nagy mennyiségű probiotikum adagolásával sikeresen helyre állítható a mikrobiológiai egyensúly.

Most van a böjtök és a fogyókúrák időszaka. Indokolt ebben az esetben is fogyasztani ezeket?

Gyakori kellemetlen velejárói a fogyókúráknak és léböjtöknek az emésztőrendszeri panaszok. A megváltozott tápanyag-összetétel, a megnövekedett mennyiségű, növényi rostokban gazdag zöldségek fogyasztása puffadással, rossz közérzettel járhat. Az emésztés általános javításával, sőt a „hasznos” baktériumok még az emberi tápcsatorna számára emészthetetlen anyagokat is lebontva csökkentik a tüneteket.

Van-e bármilyen mellékhatása ezeknek a szereknek, illetve mindenki számára fogyaszthatóak-e?

A probiotikus kezelés nem kívánt mellékhatása az esetleges egyéni érzékenységen kívül ez idáig nem ismert. Terhesség és szoptatás alatt is alkalmazható. Gyermekek és idős betegek is szedhetik, az adagolást az orvos mérlegeli.
http://www.szimpatika.hu/cikkek/715/probiotikum_a_joravalo_bakterium/

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s